tisdag 20 augusti 2019

28/8 Uppladdning för Mental Health Run 2019 - För ALLA!

På onsdagar har vi gemensamma träffar här på FaR-mottagningen i Kista. Syftet med dessa träffar är att stärka känslan av sammanhang med hjälp av fysisk aktivitet för de som får individuellt stöd på mottagningen. Den 21/9 är det äntligen dags för Mental Health Run. Ett motionslopp på 5 km som syftar till att synliggöra den fysiska aktivistens betydelse för vår psykiska hälsa. Vi från FaR-mottagningen kommer delta och hoppas att några utav våra individer som vi stöttar är intresserade. Därför kommer vi på den gemensamma träffen onsdagen den 28/8 hålla en lopp-inspirerad och kort föreläsning kl. 09:30. Här kommer prata om hur ett lopp går till, vad en behöver för att anmäla sig och sprida informationen om att ALLA kan vara med och en väljer själv om en vill gå, rulla eller springa. Efter föreläsningen tar vi oss ut och rör på oss tillsammans och är tillbaka igen på mottagningen 11:15.

Denna träff den 28/8 är öppen för ALLA som vill ha mer information kring Mental Health Run.
Undrar du något är du varmt välkommen att maila till oss: kista.farmottagning.slso@sll.se

Vi hoppas att vi ses!

Cassandra & Sara
Hälsopedagoger på FaR-mottagningen i Kista
Isafjordsgatan  39 B
164 40 Kista
kista.farmottagning.slso@sll.se




torsdag 1 augusti 2019

Submaximalt cykelergometertest

I ett inlägg som publicerades i april 2019 beskriver vi kortfattat vad en FaR-mottagningen är för något. Du kan läsa hela inlägget genom att klicka här! Under rubriken "Vad görs på mottagningarna?" nämner vi möjligheten att göra hälsotester och i det här inlägget tänkte vi berätta lite mer kring cykeltestet vi erbjuder. 

Ekblom-Bak: Submaximalt cykelergometertest 
På FaR-mottagningen får du möjlighet att genomföra ett cykeltest för beräkning av din kondition (VO2max). Detta är ett icke maximalt cykelergometertest som innebär en låg risk för testpersonen och som lämpar sig bra vid en hälsobedömning. 

Hur går det till? 
Testpersonen får bära ett pulsband och cykla fyra minuter på en standardbelastning. Denna belastning upplevs för de flesta väldigt lätt. Efter de fyra första minuterna får testpersonen cykla ytterligare fyra minuter på en en högre belastning som anpassas efter testpersonens antagna fysiska aktivitetsnivå. Denna belastning upplevs mer ansträngande. Medelpulsen noteras vid slutminuterna av de första respektive sista minuterna på de olika intensiteterna. Testpersonen får även skatta den upplevda ansträngningen utefter skalan BORG-RPE 20.

Varför?
Precis som med allt stöd på FaR-mottagningen är det valfritt att göra detta test och anledningarna till att en individ vill göra detta test skiljer sig givetvis åt. Det kan bl.a. finnas intresse av att mäta sin kondition innan- och efter förändringar gjorts av sin fysiska aktivitet eller för att det är intressant att se hur det går till. 






onsdag 24 juli 2019

FYSS

Fysisk aktivitet i Sjukdomsprevention och Sjukdomsbehandling

Fysisk aktivitet har stor positiv påverkan på vår hälsa och i FYSS finns 53 evidensbaserade kapitel som beskriver hur vi med fysisk aktivitet kan förebygga och behandla en rad olika sjukdomstillstånd. Några av de tillstånd presenterade i FYSS är bl.a. ångestsyndrom, depression, demens, hypertoni (högt blodtryck), metabola syndromet och här finns även generella övergripande rekommendationer för barn, seniorer, gravida osv. FYSS används i vården vid förskrivning av Fysisk aktivitet på Recept (FaR) och finns att ta del av på internet samt att låna på bibliotek. 


För dig som vill ta del av rekommendationerna på ett mer lättläst vis finns en populärvetenskaplig version av FYSS med namnet Fysisk aktivitet som medicin. Denna har ett mer allmänt innehåll som passar den som intresserar sig för hur fysisk aktivitet kan bidra till ett mer hälsosamt och friskt liv. Här presenteras 24 vanligt förekommande diagnoser med evidensbaserad information kring hur fysisk aktivitet rekommenderas som prevention och/eller behandling av dessa. 


Trevlig läsning! 

måndag 15 juli 2019

YOGOBE

När du fått ett FaR i vården finns det oändligt många aktiviteter du kan välja att göra. Du kan välja att göra din aktivitet i grupp eller på egen hand, i organiserad form eller hemma i ditt egna vardagsrum. Är det så att du önskar få instruktioner men inte utöva din träning på en träningsanläggning är Yogobe något för dig! Yogobe är certifierad som godkänd aktivitetsarrangör för FaR av Akademiskt Primärvårdscentrum (APC) vilket innebär att de har utbildats kring FaR, ett bra mottagande med mera. (Läs mer på http://www.farledare.se/)


Yogobe har ett brett utbud både för dig som vill komma igång med träningen men också för dig som redan har erfarenhet av att träna regelbundet. Genom FaR erbjuder vi dig 2 månader gratis medlemskap utan bindningstid. Som medlem på Yogobe får du obegränsad tillgång till hela vårt videobiblioteket med över 1500 klasser samt program inom träning, yoga och avslappning. Klasserna är behovsspecifika och framtagna i samarbete med ledande experter och kan genomföras där det passar dig bäst.




För mer info, besök: https://yogobe.com/se/far

torsdag 11 juli 2019

Löpning med Husbybadet

Varje onsdagmorgon under sommaren (v. 26-34) erbjuder Husbybadet gratis löpträning för alla! (Över 12 år!) Självklart ville vi på FaR-mottagningen i Kista testa detta tillsammans med intresserade från oss.


Det blev en svettig och härlig morgon i solen tillsammans med Husbybadets instruktör där vi fick träna både styrka, rörlighet, kondition och löpteknik! Vi rekommenderar alla att testa detta om du är intresserad av löpning!

Text från Husbybadets hemsida:
I vår löpgrupp tränar vi mjölksyretålighet, fartlek, styrka och backträning.
Vi anpassar träningen så att alla kan vara med utefter sin egen förmåga.
Husbybadet sammarbetar med Akalla Run.
 
När: Onsdagar under veckorna 26-34. 26/6-21/8
Tid: 08:00-09:00
Var: Samling vid Husbybadets entré. Edvard Griegsgången 30.
Pris: Kostnadsfritt
Åldersgräns: Från 12 år
 
För mer information kontakta: sofie.k.holm@stockholm.se

tisdag 9 juli 2019

Sommarträning med Healthy Women!

Vi på FaR-mottagningen arbetar aktivit för att skapa samarbeten med arrangörer, föreningar och initiativ i vårt område. I tidigare inlägg har vi berättat om hur vi samarbetar med bl.a Friskis & Svettis och Husbybadet. I detta inlägg vill vi berätta om Healthy Women och deras fantastiska nätverk! Projektledare Susan Dahlbeck brinner för att stärka tjejers kunskaper kring träning och hälsa och leder under juli GRATIS träning för tjejer varje onsdag kl. 19.00-20.00 på utegymmet nedanför Ärvinge bollplan i Kista!


Sommarträning med Healthy Women
Vad? En halvtimmes styrketräning och därefter en halvtimmes yoga på Järvafältet.
Var? Utegymmet nedanför Ärvinge bollplan i Kista.
När? Varje onsdag 19.00 - 20.00 juli månad ut. Sen får vi se i augusti!
För vem? Tjejer! Du behöver inga förkunskaper, alla jobbar på egen nivå och i egen takt.


Få uppdaterad info på instagram: @healthywomen.nu

fredag 28 juni 2019

"Roligt att vara tillsammans i grupp"

På onsdagar erbjuder FaR-mottagningen i Kista gemensamma träffar för de individer som får stöd från oss på mottagningen. Utbudet varierar (se föregående inlägg) och syftet med träffarna är social samvaro i fysisk aktivitet. Denna vecka promenerade vi tillsammans och kompletterade promenaden med balans- och styrkeövningar. Vi höll till vid en backe där vi fick känna på upplevd ansträngning i ned- och uppförsbacke och gjorde övningar som knäböj, tåhävningar och utfall. Vi trotsade regnet med uppmuntrande hejarop till varandra och fick en härlig stund tillsammans. 

Under den avslutande reflektionen uttrycktes känslor som "roligt att vara tillsammans i grupp", "jag hade inte orkat om jag var själv" och "jag hade mycket ångest när jag vaknade i morse men nu känns det bättre".